24 Januari 2002 - Årsmöte
Underhållning
Kaffeservering
Lotterier
  Grenna Hembygdsförenings årsmöte genomfördes under sedvanligt stor uppslutning i Gränna Medborgargård på Grännas 350-åriga födelsedag. Rådhusklockans spröda klang inledde varefter ordförande Inger Andersson gjorde en svepande tillbakablick från 24 januari 1652 till 24 januari 2002, varvid berördes något av de förhållanden som påverkat Grännas utveckling och grännabornas förhållanden under framförallt de första 300 åren sedan privilegiebrevet undertecknades av Per Brahe d.y. Efter sedvanliga årsmötesförhandlingar där styrelsen beviljades full och tacksam ansvarsfrihet för det gångna verksamhetsåret fick styrelsen följande sammansättning: Inger Andersson, Sören Andersson, Annika Dahlberg, Jan Gumælius, Kerstin Isaksson, Tore Johannesson, Lars Pettersson, Karl-Åke Karlsson, Lars-Göran Ståhlkrantz med Ulla Rosengren och Karl-Axel Skoglund som suppleanter. J-P:s lokalredaktör Gunlög Andrén uppmärksammades genom att erhålla hedersplakett och ständigt medlemskap i Grenna Hembygdsförening, för att hon på ett generöst sätt ställt hela sitt bildarkiv till förfogande för föreningens skrifter under snart ett kvarts sekel. Samma utmärkelse kom också Karl-Axel Skoglund och Tore Johannesson till del för deras helhjärtade arbete med att ta fram en karta över hundratals torps och backstugors placering i naturen, och vilka människor som bebott dessa. Rolf von Otter underhöll med ”klipp” ur sin farfars, hovrättsrådet Erik Gyllensvaans dagböcker och sjöng visor till Fred Anderssons dragspelsackompanjemang. Klockan 12.00 på dagen ägde en manifestation rum på Gränna torg som en hyllning till stadens grundare greve Per Brahe d.y. Stadens skolelever deltog och många andra grännabor tog sig en stunds ledighet för att närvara vid ceremonin. Hembygdsföreningens ordförande Inger Andersson och museichefen Håkan Jorikson höll anföranden, musikskolans Ewa-Britt Ewnert och Fredrik Hjelmare utförde en trumpetfanfar och eleven vid Grennaskolans gymnasium Martha Henriksson-Witt fäste en lagerkrans på Brahebysten, allt under det att hemvärn, lottor, scouter och skola bildade fanborg.