13 Januari 2005 - Knutsdans
Välkommen att dansa ut den officiella julen i Gränna, med hembygdsföreningen som arrangör. Det sker på Äldreboendets innergård kl. 18.00 den 13 januari.

Scouter inleder genom att komma med upplysande facklor. Dans sker kring julgranen efter Sven Svenssons ledning och Rolf Göranssons dragspel.

Jultomten avslutar evenemanget.
 Vid årets julutdansning riktades ett varmt tack till scouter med föräldrar och ledare som medverkar på trevligt sätt med facklor. Ett välkommen riktades till samtliga närvarande och särskilt då till dansledare, musiker och sångmedverkande.

I sitt välkomstanförande pekade ordföranden också på att då den nyligen firade S.A. Andrée föddes för 150 år sedan firades inte jul i Sverige, men då han anträdde sin ödesdigra färd till Nordpolen, hade influenser från främst Tyskland nått Sverige och några började ställa in julgran mm i liten skala. Den som gjort jultomten i den figur vi nu tänker oss, är Jenny Nyström som under sin över 90-åriga levnad hann rita många tomtemotiv för tidskrifter, bonader och julkort. Hon avled 1946.

Tomtebesök vid julutdansningen är ett välkommet inslag, så också i år.