04 December 2005 - Julstök
Julstök i Grenna Kulturgård 4 december 2005
Klockan 13 – 18

Gränna Bibliotek, Grenna Museums avdelningar för lokalhistoria och Andrée – Polarutställningar, välkomnar allmänheten till ”Julstök” tillsammans med Grenna Hembygdsförening.

Tomte tar emot julklappsönskningar, tant Amalia bjuder pluttar, drabanter skapar trygghet. Julmusik, sagoläsning och fikamöjlighet ger stämning.

Kransbindning, tryckning på gammalt vis, chokladtillverkning, tovning, ljusstöpning, släktforskning, tråd-, näver- svepaskstillverkning, guld- silversmide, linberedning, docktillverkning och sadelmakerihantverk visas och fiskekunnande förmedlas.

Man kan dessutom köpa must och marmelad, böcker på loppis, ”En bok för alla”, lotter och julkärvar.Grennaskolans elever ställer ut "pepparkaksbåtar" som man kan lägga sin röst på.

Allt detta under ett tak! Välkomna!

Närmare 2000 personer besökte Grenna Kulturdag och det "julstök" som ordnats där av bibliotek, museum och hembygdsförening. Vädret var otrevligt med kyligt småregn. Dock var flera engagerade på planen framför museet med försäljning och naturligtvis inomhus. Särskilt bör nämnas hur LRF för några timmar lånade ut en kalv och en get i julmundering - helt otroligt hjärteknipande! Hängivna ungdomar hade sytt dressarna och under hösten vant djuren vid att gå i band och att vara ute.
Hembygdsföreningen tackar alla villiga lottköpare denna eftermiddag i advent!