02 September 2006 - Gårdsfest
I anslutning till Grenna Kulturgård hälsar Grenna Hembygdsförening med flera välkommen till GÅRDSFEST mellan klockan 11 och 16. Museet öppnar kl 10. I stora drag blir dagen som följer:

* Ett välkomnande Grenna Museum där man bland alla utställningsföremål även kan sitta och titta på filmer från Grännas 1930 - 1960-tal, står öppet. Utställning av Calle Örnemark pågår i museets "Galleriet" liksom Lars Lerins utställning av akvareller från polarområden i museets Andrée-Polaravdelning. Det är sista helgen dessa båda konstnärer ställer ut här på museet.

* Grenna hembygdsförening säljer "Mormors kakor" till kaffet. Recepten kan bli dina. Vad sägs om rariteter som Sudna kringlor, Vegabullar, Grännatårta, Strassburgare, Emma Zorns kakor, Pepparkakor på rågmjöl med kryddpeppar i, Smålandskringlor och många andra sorter.

* En miniutställning av äldre bakredskap och annat som tillhör "kaffe med kakorbordet".

* Grenna Hantverksförening som renoverat fastighet på området visar upp denna och gediget hantverk visas i husets nedre våning, samt på gården.

* Grenna Antik bjuder på föredrag: "Lisa - Stig - Kåge, Gustavsbergs guldålder" med Gisela Eronn, frilansjournalist och författare; Polar Quest-salen i Grenna Museums nedre botten, kl 14. Biljetter delas ut gratis genom Grenna Antik och Grenna Museum.

* Ett tjugofemtal av Södra Vätterbygdens bästa konsnärer och konsthantverkare ställer ut och kanske säljer av sina verk i Braheparken, alldeles intill museigården. Grenna Konstförening ordnar detta (vid regn i Medborgargården).

* Gränna Bibliotek ordnar bokloppis - fräscha exemplar av kvalitetslitteratur för vuxna och barn - böcker till fyndpriser!

* Konstnärerna Imland ställer ut i sin ateljé på museigården.

* Gränna Växter HB visar hur ett fruktträd blir till, ympning och okulering visas

* Lotterier. Honung.

* "Trådrullablecket", en mässingssextett från bygden, samt Karin Ingesson och Carl-Johan Fong på keyboard respektive fiol, välkända i Gränna, höjer stämningen denna soliga?? sensommardag.

Grenna Hembygdsförening har tagit initiativet och håller i samordningen.
Information om denna dag uppdateras efter hand som beslut fattas. Annons kommer i JP och Jönköping.Nu, onsdagen den 30:e augusti.
 Vågar vi ta ordet succé i vår mun? Ja, så kändes det att man enkelt kan sammanfatta Gårdsfesten vid Grenna Kulturgård.

Vädret var inne i en mycket ostadig period, och morgonen visade antydningar åt det regniga hållet, varför konstnärerna fann för gott att redan från början använda Medborgargårdens entrélokaler för sina utställningar.

Solen var dock vänligt sinnad och var närvarande fram till tretiden då en regnskur vräkte ut sina resurser över området. Därför blev eftermiddagens musikunderhållning av Carl-Johan och Karin, inte så mycket avlyssnad då folk drog sig in under tak eller rent av hem.

Grenna Antiks anlitade Gisela Eronn drog full lokal och den lilla anspråkslösa utställningen i Franckska Gården var mycket välbesökt.

Kakförsäljningen gick som smort och önskemål om en återupprepning av dagen uttalades av många. Några löften har vi inte givit, men en "mersmak" känns i luften.