24 Januari 2007 - Årsmöte
Välkommen att övervara Grenna Hembygdsförenings årsmöte som tar sin början kl 19. Det är en självklarhet att du kommer och ta gärna med grannen eller någon annan som du tror är intresserad. Det nya Ett solvarv i Gränna 2007 finns klart att lösa ut. Kostnaden är även för 2007 130 kronor, vilken summa inbegriper fritt inträde till Grenna Museum.

Förutom årsmötesförhandlingar kommer kyrkoherde Hans Lundin att medverka med berättelser från sitt rika liv som sjömanspräst mm.

Stiftelsen Grenna Museum har utsett en värdig mottagare av ett kulturstipendium, som kommer att delas ut under kvällen.

Ostkaka med kaffe serveras och lotter försäljes.

Medlemsboken kommer att lämnas ut redan från kl 18. Fråga gärna grannen eller släktingen om du kan ta dennes ex också. Det blir ingen utkörning eller besök vid hemmens dörrar på grund av tidsbrist och att man numera inte förvarar några kontanter hemma, vilket komplicerar avsevärt för styrelsemedlemmar som brukar utföra servicen. SÅLEDES: samtliga böcker som inte hämtas, skickas med post efter lördagen den 27:e, och löses mot 130 kr samt portoavgift.

OBSERVERA ATT SOLVARVET KAN LÖSAS I FRANCKSKA GÅRDEN, TORSDAGEN den 25:e och FREDAGEN 26:e januari 10 - 12 och 16 - 18, samt LÖRDAGEN den 27:e mellan 10 och 12!
 Inte mindre än 190 personer var närvarande på Grännas 355:e födelsedag, då Grenna Hembygdsförening firade årsmöte. Ordförande Inger Andersson gjorde en tillbakablick på året som gått och den innefattade naturligt nog en stund av tystnad för att hedra den under året avlidne Olof Fong. Denne man ägnade hela sitt liv år att forska, dokumentera och på flera sätt informera om företeelser, personer och fastigheter i Gränna under flera sekler.

Så hälsades kyrkoherdeparet Hans och Ninna Lundin välkomna till Gränna och till hembygdföreningen. Hans berättade på ett lättsamt och smått självironiskt sätt om sig och sin bakgrund. Grännaborna fick mersmak för att lyssna till denne person, som antydde att mer berättas i kyrkan vid påsk.

Så skedde förhandlingar och tidigare ordföranden fick förtroendet att föra klubban och Annika Dahlberg valdes att skriva protokoll.

Till justeringsmän valdes Edgar Pettersson och Arne Fransson. Styrelseberättelsen återfinns i årsboken på sidan 146 ff.

Kassaberättelsen godkändes och styrelsen beviljades ansvarsfrihet på rekommendation från revisorerna som fann kassan väl förd.

Till ordförande för ytterligare ett år valdes Inger Andersson.

Fyra styrelseledamöter valdes för två år på ordinarie poster. Det blev omval av Jan Gumælius, Mats Gustafsson, Tore Johannesson och Karl-Åke Karlsson. Som suppleant för 2 år omvaldes Bertil Kjellström.

Styrelsen ser ut som följer: Inger Andersson, Annika Dahlberg, Jan Gumaælius, Mats Gustafsson, Kerstin Isaksson, Tore Johannesson, Karl-Åke Karlsson, Lars Pettersson och Rolf Pettersson, med Bertil Kjellström och Karl-Axel Skoglund som suppleanter.

Även på revisorplatserna skedde omval av Camilla Strand, sammankallande och ordinarie, liksom Maria Ohlén Lago ordinarie, med Ronny Hermansson som suppleant. Valet gäller ett år.

Till ombud vid Hembygdsförbundets årsmöte i Jönköping valdes Inger Andersson och Annika Dahlberg.

Vart fjärde år ska styrelse väljas för Stiftelsen Grenna Museum. Fem ledamöter med personliga suppleanter är utsedda genom politiska mandat och har redan konstituerat sig. Hembygdsföreningen ska utse fyra ledamöter med personliga suppleanter. På samtliga positioner skedde omval, förutom att nyval skedde av Jan Gumælius. Följande ledamöter representerar Grenna Hembygdsförening: Inger Andersson, ersättare Mats Gustafsson, Annika Dahlberg med Kerstin Isaksson ersättare, Lars Petersson med Bertil Kjellström som ersättare, samt Jan Gumælius med Tore Johannesson som ersättare.

Hembygdsföreningen ska även utse en revisor med suppleant för museet och där skedde omval av Håkan Söderlund ordinarie och Ronny Hermansson suppleant.

Valberedning utgöres av densamma som tidigare, vilket innebär Bertil Fong sammankallande, Olof Rendahl och Anita Johansson.

Styrelsen framlade förslaget att höja årsavgiften från 130 kr till 150 kr för år 2008, vilket årsmötet godkände. Summan inbegriper Ett solvarv i Gränna, medlemskap, samt fritt inträde till Grenna Museum ocm kortet kan uppvisas vid entrén.

Ordföranden uttalade så tack till sin styrelse för god stämning och samarbetsanda, till personalen i Grenna Kulturgård liksom serveringspersonal och övriga som räcker hjälpande hand och besökare av alla kategorier likaså.

Chefen för Grenna Museum avtackade stiftelsens ordförande sedan 18 år, Inger Ekengard för mycket "goda år". Nya ordföranden i stiftelsen Christina Eskehed överlämnade ett stipendium i "Olle Fongs anda" från Grenna Museum till dokumentfilmaren Rolf von Otter. Samtliga tre personer fick även en blomma var från hembygdsföreningen.

Inget övrigt ärende förelåg.
Mötet avslutades med Nationalsången, varefter kaffe med ostkaka serverades.
Lotter såldes och nytryckta Ett solvarv i Gränna 2007, löstes av drygt 200 personer denna kväll. Den 23 januari hade föreningen 913 medlemmar.