06 Maj 2007 - Rasmus kvarn
Den första söndagen i maj kommer hädanefter vara Rasmus kvarns dag. Grenna Museum som handhar malningen inbjuder då och har Grenna Hembygdsförening som samarbetspartner. Flera familjevänliga inslag i Röttle kommer då att erbjudas. Tider som gäller är kl. 14 - 17. Annons kommer i JP. För hembygdsföreningens del erbjuder vi en "Rasmuslagg" med smör, samt har vi medverkat till att Lennart Ulming enastående fina film med Olle Fong i berättartagen, kommer att visas i Röttle Krog.
 Det bästa väder man kan önska för att marknadsföra Röttle i, var det då Rasmus kvarn öppnade för säsongen. Hembygdsföreningens insats var att servera en Rasmuslagg med kanelsocker. Mycket uppskattat och en hel del mjöl såldes just för att man ville göra likadana laggar i hemmet - nyttigare än pannkakor, med detta fiberrika och oförstörda mjöl. En hellyckad satsning!