04 Maj 2008 - Röttledagen
Som avstamp för sommarsäsongen, kommer Grenna Museum tillsammans med hembygdsföreningen ordna trevligt i Röttle, runt kvarnar och krog. Hembygdsföreningen kommer att på nytt försälja Rasmuslaggar med äppelmust. I kvarnen kommer nymalet rasmusmjöl att tillhandahållas och man får se den gammaldags malningen med vattenhjulsdrivna kvarnstenar; mjölet är mycket lättbakat med naturlig smak! Kl 14 - 17 pågår det hela. Kl 14 och 15.30 startar Kjell Sigby vandring längs ån och de gamla kvarnarna och berättar om byns historia som sträcker sig långt från 1200-talet. Start från stora parkeringen.

I Krogen serveras kaffe av Röttle byalag. Lennart Ulming visar, denna gång i Pålslyckan, åter den populära filmen med Olle Fong som ciceron i Röttle. Samma film visades förra året, men kan ses på nytt i sin helhet eller delvis. Vid kvarnen finns hembygdsföreningen som sagt, med Rasmuslaggar. En kulturdag i härligt genuin miljö utan tingel-tangelinslag utlovas!
Välkommen!
 Efter ett par dagars rotblöta kom sol och vårliga dofter åter och gav de bästa förutsättningar för en dag i Röttle. Hembygdsföreningens insats i sammanhanget är att servera Rasmuslaggar och de är erkänt goda, enligt besökarna. Det alldeles nymalda mjölet från Rasmus kvarn ger laggarna en härlig nötsmak i kombinationen med äkta smör i smeten. Naturlig, oförfalskad äppelmust erbjöds att dricka till. Ja, så har sommarsäsongen startat i kvarnen. Öppettider finns angivna i turisbroschyr, i Turistbyrån och på museets hemsida som finns på länk från hembygdsföreningens dito.