12 Oktober 2011 - Hembygdsafton
Filmvisning("Brandfilmerna" av Åke Öhman)

På onsdag inbjuder Grenna Hembygdsförening till Hembygdsafton kl. 19.00 i Missionskyrkan.
Filmerna från storbränderna på Norstedska och Amalias Minne som Åke Öhman tog Valborgsmässoaftonen 1966 kommer att visas.
Kommentarer till filmerna görs av Brandchefen Kenneth Hermansson.
Det blir som vanligt också lotterier och servering och styrelsen hoppas att såväl gamla som nya Grännabor känner sig välkomna.

Annons i JP:

Grenna Hembygdsförening
inbjuder till
HEMBYGDSAFTON
Onsdagen den 12 oktober kl. 19.00
Gränna Missionskyrka Brahegatan 54
Visning av Åke Öhmans filmer från
storbränderna Valborgsmässoafton 1966
Kommentarer av Kenneth Hermansson
Servering och lotterier
Alla hälsas välkomna!

Grenna Hembygdsförening hade i onsdags inbjudit till ”filmvisning från storbränderna från Valborgsmässoafton 1966” och närapå 90 personer kom.
Lars Pettersson hälsade alla välkomna och lämnade över till brandchefen Kenneth Hermansson som beledsagade oss om egna upplevelser och Grännabygdens historia när det gäller brandförsvar
Kenneth minns sin granne i Mellby dåvarande brandchefeen Ernst Olsson, ”Brand-Olle” som kom cyklande i högsta huj nerför backen med kavajen fladdrande i vinden. ”Ur vägen, det brinner” hördes det lång väg. En person som kom att inspirera honom själv till att bli brandman. Kenneth gjorde sin militärutbildning på Arlanda som brandman och fick därefter arbete inom brandförsvaret i Stockholmsregionen. Han arbetade en period också som lärare på AD i Huskvarna och var kollega med Alf Svensson men det lockade mera att utbilda sig till brandingenjör. När John Sandén gick i pension 1982 tog Kenneth över chefskapet.
Gränna brandförsvar bildades 1660. Väktare fanns i torn och längs gator och gränder. Väktarnas uppgift var också att se till att ingen av stadens innevånare bröt mot stadgarna som beskrev att eld inte fick förekomma i verkstäder, bakugnar eller spisar efter klockan 10 på kvällen. På natten skulle det ropas i varje gathörn: Klockan är 00 slagen, hör väktarnas rop. Från eld och brand bevare Gud, bå´d stad och land! Detta rop ändrades 1866 till: Klockan är 00 slagen, hör vaktarnas rop, klockan är 00 slagen! Man hade sprutor och vagnar. 1850 kom den första brandpumpen till Gränna och 1889 användes trummor för att sammankalla brandmännen. 1923 organiserades borgarbrandkåren. Den första brandbilen köptes in 1948 och var en Chevrolet. Alarmeringen till Jönköping kopplades 1962 och från 1968 användes personsökare. Dessförinnan var det ringklockor som användes. Larmskåp fanns på bygden och den första brandstationen (sprutbod) fanns på torget. Nuvarande brandstation byggdes 1967 och renoverades 1992.
Större bränder att nämnas är Brahehusbranden 1778-09-28, Gränna Kyrka 1889-01-27, 1903-07-23 Brahegatan 3 och 5 då staden hotades, man fick göra brandgata genom att skomakare G.Larssons hus nr 4 togs ner. Dock gick inte stadsfiskal Wetterhalls gård nr 5 att rädda. Vid AMF var en storbrand 1970-05-07, 1966 valborgsmässoafton brann Norstedtska mitt på dagen (vid nuvarande Calles Tobak) och Amalias minne brann ner på natten. 1979 i februari blev Ribbaskolan rejält brandskadad.
Från 1975 började det åkas på trafikolyckor och larmcentralen SOS fick kvinnliga anställda. Numera är det ca 220-230 larm varje år varav 100-110 är brand och räddningslarm. Omkring 45-50 är bränder och 125 är sjuklarm. Vid översvämningar larmas och Gränna brandförsvar och vid ett tillfälle hade man 50 sådana larm på ett dygn. Nu har vi också fått vår första kvinnliga brandsoldat i Gränna och fler lär vara på väg.
Filmerna från 1966 visades och kommenterades av Kenneth Hermansson men Olof Rendahl och flera i församlingen hade ytterligare information att delge.
Efter filmvisningen avtackades Kenneth med ett bokpaket av vice ordförande Lars Pettersson och kaffe serverades.