12 Mars 2014 - Filmvisning
Onsdagen den 12 mars inbjuder Hembygdsföreningen till årets första Hembygdsafton. Vi vill denna kväll sätta fokus på Gamla småskolan. Lokalen som de senaste åren inrymt Olle Larssons Tryckerimuseum är numera såld av Jönköpings kommun till en privatperson. I detta lilla vackra hus har många grännabor gått sina första skolår. Därefter följde en period av Handelsskola under rektor Allan Berggrens ledning. Mycket från Handesskolan blev sedan en stomme för ett skolmuseum. Invigningen av detta filmades av Erling Svensson. Hembygdsföreningen har fått överta filmen och visar den tillsammans med olika foton från gamla småskolans tid. Vi hoppas att fd elever i de olika skolformerna vill komma och bidra med sina minnen.
Möteslokal Gränna Missionskyrka som numera har blivit vår träffpunkt.
 Kvällen med fokus på Gamla småskolan blev mycket trevlig och välbesökt. Många f.d. elever fanns med. En del hade gått sina två första skolår i den lilla fina byggnaden utmed Brahegatan och andra hade gått i fortsättningsskola eller yrkesskola. Karl-Axel Skoglund hade letat fram många fina foton från de olika skolepokerna och dessutom hade en del tidigare elever bidragit med foton. Det blev många tillfällen till igenkännande och trevliga kommentarer och några ” okända” personer kunde också identifieras! Vi kan återigen konstatera vilken skatt det är med alla gamla foton. Karl-Axel Skoglund uppmanar oss alla att titta igenom vad vi har i byrålådorna och album och anteckna namn och årtal på det vi känner till! Efter fotokavalkaden visades Erling Svenssons film från invigningen av Skolmuseet i gamla Småskolan från år 1985. Invigningen skedde i strålande väder, en del bar sekelskifteskläder och fastän filmen inte hade något ljud kunde man föreställa sig att det var en trevlig och lättsam stämning. Även här dök många kända personer upp, flera av dem har gått ur tiden.