04 Maj 2014 - Röttledagen Kl.13-16
Alla hälsas välkomnna till en kultur-och naturdag i Röttle på söndag eftermiddag. Det blir kulturvandringar, malning och filmvisning (Lennart Ulmings film där Olle Fong berättar om Röttle) i Rasmus kvarn. Vid kvarnen serverar vi i Hembygdsföreningen som vanligt rasmuslaggar. Vi säljer också Jan-Erik Kjellbergs nyutkomna bok ”Barnet som ingen ville ha” och Roland Segersons bok "Om kvarnarnas tid i Röttle". Nere vid krogen har Röttle byalag kaffeservering och hantverkare ställer ut. Biodlarna finns på plats vid kvarnen och informerar. Kl. 14 blir det även invigning av den nya cykelutflyktsleden som framtagits och planerats av Kommunutvecklingsgruppen. Det blir en av våra tidigare ordförande, Inger Andersson, som inviger. Dagen är ett samarrangemang av Jönköpings kommun, Grenna Hembygdsförening, Röttle Byalag, Gränna Skogsgrupp, Östra Vätterbranterna och Länstyrelsen i Jönköpings län.
 Röttledagen kunde även i år genomföras i vackert vårväder, lite blåsigt och kallt nere vid sjön men uppe vid Rasmuskvarnen där Hembygdsföreningen fanns på plats var det soligt och skönt .Klockan 13 började vi servera rasmuslaggar och äppeljuice. Vid hällen fanns som vanligt Inger Andersson och Ulla Rendahl, Kerstin Isaksson, Ingrid Wetter- Johansson och Lasse Petersson tog betalt och serverade must. Vi hade också med böcker och torpkartor till försäljning. Nytt för i år var att Grenna Museum på kvarnens övervåning riggat upp och visade en del av Lennart Ulmings film där Olof Fong guidar genom Röttle. Ett mycket trevligt inslag som vi hoppas att vi kan fortsätta med. Klockan 14 stod Inger Andersson iförd cykelhjälm och reflexväst och förrättade invigningen av den nya cylkelled som framtagits av Kommunutvecklingsgruppen med Lena Claesson från Jönköpings kommun som projektledare. Inger gav en liten inblick i ledens sträckning och hur den är upplagd. Kaffe och korv serverades nere vid krogen av Röttle byalag och i anslutning till krogen fanns flera utställare med försäljning. Östra Vätterbranterna var representerade och där fanns också några små getter från Rolf Anderssons småbruk till alla barns glädje! Längre ner vid ån fanns Jens Mattson från Länsstyrelsen och där kunde man också få se harren leka. Slutligen så hade Ebbarps gård försäljning av egna produkter som korv , kött och hamburgare och Lena Claesson med kollegor från kommunen delade ut material om ovannämnda led och andra härliga utflyktsmål som vi har i vår kommun. Alla var överens om att dagen var välbesökt och Hembygdsföreningen hade ansvar för att parkeringen med Ann-Kristin Larsson, Håkan Bjellebeck och Kenneth Johansson som parkeringsvakter under dagen. Tack alla medlemmar, nämnda och onämnda för er insats!