24 Januari 2015 - Hembygdsföreningens årsmöte
Grenna Hembygdsförening höll sitt 103:dje årsmöte den 24 januari som också var stadens 363:e födelsedag. Vädret var inte precis tilltalande men årsmötet blev ändå välbesökt och trivsamt. Årets Solvarv har i år flera artiklar skrivna av eller om flera av bygdens musikbegåvningar och med tonvikt på idag verksamma ungdomar. Många kom för att hämta sina Solvarv en timma före årsmötet. För underhållningen på årsmötet svarade Marianne Jansson och Irene Hermansson med fyrhändig pianomusik. De fick varma applåder och blommor och har båda varit delaktiga i flera ungas musikutbildning. Annika Dahlberg öppnade årsmötet, hälsade alla välkomna och valdes också till mötesordförande. Verksamhetsberättelsen presenterades i forma av ett trevlig bildspel framställt av Karl-Axel Skoglund och kommenterades av ordföranden. Verksamhetsberättelsen finns i sin helhet återgiven i Solvarvet och godkändes av årsmötet. Hembygdsföreningens kassör Bertil Kjellström föredrog kassaredovisningen som godkändes. Anders Larsson föredrog revisionsberättelsen och revisorerna föreslog full och tacksam ansvarsfrihet för styrelsen. Då Annika Dahlberg undanbett sig omval valdes Ingrid Wetter Johansson enhälligt till ny ordförande. Ingrid tackar för förtroendet att bli ordförande i Grenna Hembygdsförening för 2015. Patricia Hallman, Bertil Kjellström, Mats Gustafsson och Tore Johannesson valdes som styrelseledamöter för två år. Kvarstående ledamöter för ytterligare ett år är Annika Dahlberg, Ann-Kristin Larsson, Kerstin Isaksson och Rolf Pettersson. Marianne Jonasson valdes som styrelsesuppleant för två år och Håkan Bjellebeck kvarstår som suppleant för ytterligare ett år. Revisorerna Anders Larsson och Maria Ohlén Lago omvaldes för ett år liksom suppleanten Ronny Hermansson. Ordföranden och sekreteraren valdes som ombud till hembygdsförbundets årsmöte. Val skedde även av ledamöter i Stiftelsen Grenna museum med personliga ersättare. Enligt valberedningens förslag valde årsmötet Bertil Kjellström som ordinarie ledamot med Ann-Kristin Larsson som ersättare, Annika Dahlberg med Patricia Hallman som ersättare, Kerstin Isaksson med Tore Johannesson som ersättare och Ingrid Wetter Johansson med Mats Gustafsson som ersättare. Val skedde även av ordinarie revisor till Stiftelsen Grenna museum, omval av Håkan Söderlund med Ronny Hermansson som ersättare. I valberedningen hade Anita Johansson undanbett sig omval. Årsmötet beslutade omval av Bertil Fong och Josefine Jansson och nyval av Monika Brengdahl. Årsavgiften beslutades att vara oförändrad för 2016, dvs 170 kronor. Hembygdsföreningens styrelse har under året nominerat makarna My Melin Geijer och Per Geijer att motta Grenna Hembygdsförenings Hedersdiplom för bevarande och vård av kulturhistoriskt värdefull bebyggelse och miljö i Gränna. Ordföranden Annika Dahlberg och två ledamöter i styrelsen, Kerstin Isaksson och Marianne Jonasson har tillsammans med museichefen Håkan Jorikson och arkitekt Robert Pollard besökt fastigheten Bunnström 1:8, även kallad Bylycke. Makarna Geijer kunde då berätta om sitt förvärv av fastigheten och hur den genomgripande och byggnadshistoriskt riktiga renoveringen gått till. Årsmötesdeltagarna kunde också följa ett bildspel sammanställt av Karl-Axel Skoglund med familjens egna dokumentation och se hur fastigheten förvandlats från rejäla brister till att idag vara en ”pärla” bevarad åt eftervärlden. Både My Melin Geijer och Per Geijer kommenterade bilderna och betonade att deras drivkraft varit att lämna detta vidare till kommande generationer. Vid årsmötet erhöll makarna Geijer sitt diplom och en bukett blommor samtidigt som motiveringen för det erhållna diplomet lästes upp. Annika Dahlberg tackade sedan Inger Andersson och Karl-Axel Skoglund för deras engagerade och gedigna arbete med framtagandet av årets Solvarv. De fick varsin blombukett och varma applåder. Slutligen tackade föreningens nya ordförande Ingrid Wetter Johansson Annika Dahlberg för de två år hon varit ordförande med en bukett blommor. Annika tackade själv och betonade det goda samarbetet i styrelsen och med Karl-Axel Skoglund, tackade alla som mött upp och hälsade alla välkomna till kaffeservering (som alla blir bjudna på idag). Marianne Jansson spelade slutligen till Smålandssången. Några tog tillfället i akt att köpa fler lotter och kaffe, bulle och rulltårtsbakelse som fixats av serveringsmedhjälparna smakade mycket gott!