08 Maj 2016 - Röttledagen
Klicka på filen "Rottledagen" nedan så ser du affischen om evenemanget
 Röttledagen
Söndagen den 8 maj
Klockan 13.00-16.00

Röttledagen genomfördes i år i strålande sommarväder och besökarna kom i en jämn ström under hela dagen. I Rasmus-kvarnen maldes mjöl och utanför kvarnen gräddades Rasmuslaggar.
En viktig ingrediens i Rasmuslaggen är det nymalda mjölet från kvarnen. Inger Andersson och Ulla Rendahl serverade nygräddade laggar med socker, kanel och smör tillsammans med ett glas äppeljuice. Mycket uppskattat av besökarna!
Kjell Sigby, Grenna Museum, berättade Röttles historia för en stor skara intresserade besökare. Röttle Krog serverade kaffe med dopp och ett antal hantverkare sålde sina alster.
Hembygdsföreningen sålde böcker, filmer och årsskrifter.
Drygt 90-årige författaren, Jan Kjellberg, satt i solen hela dagen och signerade sin bok ”Barnet som ingen ville ha”. Boken är utgiven i samverkan med Grenna Hembygdsförening.

Röttledagen genomfördes i samverkan mellan Länstyrelsen i Jönköping, Grenna Museum, Gränna skogsgrupp, Röttle Byalag, Jönköpings kommun, Grenna Hembygdsförening, och Biosfärområde Östra Vätterbranterna.

Filer:
Rottledagen 2016.pdf (455 kB)