10 December 2017 - Julstök
Någon form av julstök planeras av Hembygdsföreningen. Däremot kommer Museet att vara stängt på grund av ombyggnad.
 Julstök 10 december 2017
Den 10 december hade Grenna Hembygdsförening julstök i julpyntade Franckska gården.
De besökande möttes av Per Brahe den yngres drabant, gestaltad av Bertil Kjellström, tomten (Jan Gumaelius) tog emot barnens önskelistor och gav små paket i utbyte. Ett mycket uppskattat inslag.
Hembygdsföreningen sålde bröd, knäck och allehanda godsaker. På lotteriets vinstbord fanns hembakat bröd, kakor och julgodis. Hembygdsföreningen sålde också kartor, böcker och filmer.
”Tant Amalia” gestaltad av Monica Larsson och Ulla Petersson vandrade runt på Brahegatan, vid museet och vid Franckska gården och bjöd på polkagrisar.
Muséet var i år under ombyggnad och där fanns inga utställare och hantverkare, endast en pepparkaksutställning. Muséets butik var dock öppen.
Butikerna på Brahegatan hade extra öppethållande och mycket folk var i rörelse under eftermiddagen.
Ett välbesökt och lyckat julstök!