Evenemang
14 November 2018 - Skrufångaren Per Brahe
 s/s Per Brahes förlisning

Samlingslokalen i Ekumeniakyrkan var fylld till sista plats när Björn Hallner från Hästholmen berättade om skrufångaren Per Brahes förlisning, bärgning och vidare öden.
Björn Hallner, med ett förflutet som skådespelare, berättade kunnigt och med stor inlevelse om hur skrufångaren Per Brahe byggdes på Motala verkstad 1854 och 1857 sattes i trafik, huvudsakligen på Vättern.
Den 19 november 1918 avgick Per Brahe från Jönköping till Gränna för att ta ombord ytterligare passagerare och last. Fartyget hamnade därefter i en storm på Vättern och utanför Hästholmen fick det illa lastade fartyget slagsida och sjönk på ca 4 minuter.
Samtliga ombordvarande, 24 personer, omkom. Bland de omkomna var konstnären John Bauer, hans hustru Esther och sonen Bengt, kallad Putte.
Den 26 november 1918 fann man Per Brahe på 32 meters djup. 1921 bildades en andelsförening för att försöka bärga vraket och den 8 juni 1922 påbörjades bärgningen. Tiotusentals människor besökte Hästholmen för att se fartyget bärgas. I augusti länspumpades fartyget, ångpannan proveldades och maskinen visade sig vara intakt. Bärgningen blev kostsam och därför åkte Per Brahe, för egen maskin, på en ”turné” för att samla in pengar till bärgning och reparation.
Efter reparationen döptes Per Brahe om till Östergyllen och 1924 inleddes trafiken mellan Jönköping och Stockholm. Båten döptes senare om till Kallerö därefter till Östkusten för att slutligen få namnet Åland II med trafik Åbo-Mariehamn. 1957 firade fartyget 100-årsjubileum och endast två år senare såldes hon till skrot.
Kvällen avslutades som brukligt med samkväm, kaffe och dopp för ett 80-tal personer.


Tillbaka