09 December 2018 - Julstök
 Julstök på Franckska gården

Söndagen den 9 december arrangerade Grenna Hembygdsförening tillsammans med Grenna Museum julstök i Franckska gården och i muséets entré och butik.
Franckska gården var vackert julpyntad och tomten tog emot en strid ström av barn som lämnade sina önskelistor och fick en liten present i utbyte. I Franckska gården såldes hembakat matbröd, bullar och kakor, böcker och tomtkartor. Den som så önskade kunde komplettera med saknade exemplar av Ett Solvarv i Gränna.
De besökande möttes av Per Brahe den yngres drabanter (Olof Rendahl och Lars Pettersson) samt tant Amalia (gestaltad av Monica Larsson) som bjöd på polkagrisar.
I muséets entré fanns hembygdsföreningens uppskattade lotteri med fina vinster som hembakat bröd, korv, senap mm. Muséets butik, med många fina julklappstips, var öppen.
I Gränna var det julmarknad med uppethållande i alla butiker och mängder av marknadsknallar som erbjöd delikatesser, hantverk och närproducerat.
En mycket trevlig och välbesökt aktivitet!