19 Oktober 2004 - Grenna hembygdsförening är kursvärd
Grenna Hembygdsförening är värdar för den kurs som Länsstyrelsen i Jönköpings län arrangerar. Starten skedde i Bunnström by den 27 juli. De äldsta kartorna över byn delades ut och fick förklaring. Vid den senare vandringen togs byggnadstekniska detaljer fram som tips för landsbygdsboendes renoveringar av sina fastigheter; varför rödfärg passa bättre än "oljefärg" på landsbygden, vad som egentligen är "herrgårdsgult", lerteglets fördelar framför annat material osv.

En uppföljning kommer att ske inomhus den 19 oktober och den 22 november. Lokal meddelas senare. Vid den första träffen kom 85 personer. Inget hindrar att man ansluter till de senare kurskvällarna utan att ha varit med på den första.

Lokal för Byggnadsvårdskurs är Gränna Medborgargård. Tid 18.30.
 Också del två i den kurs som länsstyrelsen ordnar i byggnadsvård var mycket intressant och gav många tips om hur man bäst tar tillvara och skyddar den gamla jordkällaren, grunden till uthuset och liknande. Regelrätta beskrivningar över hur nedre ruttna stocken på en byggnad kan bytas ut till delar eller helt och hållet gavs. Nästa träff kommer att handla mycket om fönster.