06 Juni 2005 - Nationaldagsfirande
Klockan 18.00 utgår festmarsch från Gränna Äldreboende. Så många föreningar som möjligt följer med dina fanor marschen till Braheparken. Många människor uppmanas att vandra med. (Använd gärna stavar). Skärstads Brass och polis leder.

Braheparken är platsen där sedan högtiden firas. Hälsning hålles av Inger Andersson, tal av Anna Eskehed student vid Grennaskolan, Vårkören under ledning av Åke Mattisson sjunger, liksom Pelle Brandt som även muciserar. Tre mottagare av gratis svensk flagga kommer att ta emot en sådan. Ytterligare musik framföres av Skärstads Brass och som bakgrund till hela manifestationen på Sveriges första Nationaldag som förklarad helgdag, bildar föreningar fanborg.

Ta med kaffekorg och njut av den blomstrande, vackra miljön! Välkommen!
 Trots att vädret var blötare än blött genomfördes ett nationaldagsfirande i Braheparken. Polisen saknade resurser att skicka ut, men tack vare en rik fanborg och Skärstads Brass under ledning av Bo Vingren, blev kortegen värdig från Äldreboendet till parken.

Anna Eskehed, student vid Grennaskolan, höll ett välformulerat och innehållsrikt tal, Pelle Brandt sjöng egen visa och Taubes dito till egen gitarr. Gränna Kyrkokör sjöng sommarvisor under Åke Mattissons ledning.

Per Nyqvist och Rolf Fransson mottog flaggor från Jönköpings Allmänkulturavdelning och nationalsången sjöngs.

Ordförande Inger Andersson nämnde i sitt hälsningstal att Braheparken hetat Andréeparken och att den planerades att bebyggas till busstation, 1939, men överklaganden i dubbla omgångar gjorde att planerna gömdes i malpåse.

Ordföranden höll i trådarna för arrangemanget.