14 Oktober 2005 - Kulturnatt
Kl. 20.00, avresa från torget för samåkning. Dra dig inte för att komma dit, även om du inte har bil!

Hembygdsföreningen inbjuder till
förtätad stämning
i trolskt sken
med goda berättare
om historier som överträffar dikten
samt överraskning
Frivillig kollekt till omkostnaderna.
Medtag ficklampa!
Kort biltur mellan två stationer
Välkomna!
Grenna Museeum medverkar
 Den första kulturnatt som föreningen arrangerat blev en given succé! Ingen gick besviken från denna underbara höstkväll, vindstilla och stjärnklar. I Uppgränna mötte franciskanermunken "Laurentius" upp vid brasan. Berättaren tog oss med genom ett årtusende där Uppgränna, platsen för runstenen och medeltida franciskanerkapell, spelade stor roll.

Vid Galgbacken, platsen för sista avrättningen i Jönköpings län, fanns en annan berättare som levandegjorde händelsen kring mordet på garvaremästare C.M.Carlsson och avrättningen av dennes baneman. Åhörarna fick också tillfälle att möta den för stunden åter levande mördaren "Wille Tolf", vid den minnessten som rests av händelsen vid Ängsholm i Uppgränna.