01 September 2007 - Gårdsfest
Förra årets succé kommer i ny version, med små förändringar detta år. Kakfesten, som Grenna Hembygdsförening förberett, presenteras även i år med mängder av kaksorter från de gamla receptskatterna.
Receptblad kan köpas. Hembagerskor med handlaget "i ryggmärgen" erbjuder sina alster till kaffet eller till påsen att ta med hem. Försäljningen sker i Grenna Museums foajé. I Franckska Gården kommer en liten utställning om resultatet ur kvinnohänder att visas.

Inträdet till museets avdelningar Andrée-Polar och lokalhistorisk utställning är reducerat denna dag. Passa på att sitta en stund och titta på de gamla filmerna som rullar nonstop och visar det "gamla Gränna". Museet hjälper barn att tova isbjörnar eller hjärtan i ull. Grejer från museets samlingar visas i monter. Var och en kan testa sina kunskaper om hur sakerna har använts eller vad det är för något. 14 saker finns att klura kring.

Hantverksföreningen visar gediget hantverk framför "sitt" hus och serverar korv från ässjan.

Smyckeskonstnär Ida Rendahl visar hur hon arbetar och hon är dessutom en duktig ansiktsmålare, om något barn för en stund vill byta skepnad.

Gränna Bibliotek har konstruerat en tipstävling inom området, unik i sitt slag, för det handlar om Gränna i litteraturen. Tipslappar hämtas och lämnas i foajén och gratis är det att delta.

Grenna Antik har öppet hela dagen.

Helena Blom och Ove Imland visar glas och måleri i sin Ateljé.
Gränna Växter HB visar okulering och ympning, samt ger trädgårdsodlare andra tips. Några ovanliga buskar och perenner visas och man säljer egenodlade fruktträd och perenner.

Honung från grännatrakten och stenmalet mjöl från Röttle finns att köpa, liksom lotter och kakor.

Trådrullablecket förgyller stämningen med sin behagliga brunnsmusik. Solen brukar finnas i Gränna detta veckoslut och vår Moder Sol har stående inbjudan till detta trevliga sensommararrangemang.

OBS! Varför inte samla ihop klassen eller konfirmandgruppen denna dag, eller stämma träff med några vänner? Fikat är ju lättordnat!
VÄLKOMNA!
 Tänk att Grenna Hembygdsförening ännu en gång prickat in rätt dag, vädermässigt. Några timmars uppehåll mellan lågtrycken, gjorde att högtryck infann sig på Grenna Kulturgård då Gårdsfesten gick av stapeln. Så trevligt, så mycket folk och så totallyckat, anser vi som arrangerade dagen. Övriga inblandade parter var också belåtna med folkligheten i arrangemanget. Man säger att det är omodernt med kakor - med facit i hand säger vi att intresset för hemgjorda bakverk kan inte vara större.

En mycket klurig samling föremål gav det där härliga resonemanget som en hembygdsförening eftertraktar att höra - man vänder på begreppen funderar, kommer fram till ett, kanske kan det vara något annat!

Samma sköna känsla av tillbakablickande funderingar gav tipsrundan med fokus på Gränna i litteraturen, som biblioteket ordnat.

Många hyllade den trädgård som för dagen var skapad av GrännaVäxter.

Sammanfattningsvis kan vi med viss stolthet hävda att Gårdsfesten sätter glans på en sensommarlördag!