30 Augusti 2008 - GÃ¥rdsfest
Vi inbjuder till ytterligare en Gårdsfest med nya sorter av "gamla" kakor, fler än "Sju sorters". Av dem kan man köpa valfritt till fika på gården eller köpa hem i påse. Pärlsmycken, lotter, honung och Röttlemjöl kan också inhandlas. Grenna Hantverksförening steker korv för den hungrige och visar gediget hantverk.

Gränna Växter HB har växter från egen odling till salu. Bland växterna finns Grännaträdet, ett familjeträd på vilket tre sorters äpplen är inympade i ett enda. Sorterna är Greve Pers bordsäpple, Drängäpple och ett äpple, förädlat på grundvildstam från Girabäcken (togs långt före reservatsbildningen)och som förädlats och nu kan köpas för första gången på Gårdsfesten. Det senare, Grännaäpplet, kan även köpas som träd för endast den sortens äpplen. Okulering och ympning visas varje hel timma.

Barnen får en egen pysselhörna och kan även studera höns och kaniner på nära håll och klappa kalven som går kopplad som en hund.

I Franckska Gården kommer det att finnas en liten utställning av kaffekoppar.

Samtliga "inblandade" på gårdsområdet deltar; Grenna Museum, Gränna Bibliotek, Grenna Antik, Grenna Hantverksförening, Galleri H2O, samt Gränna Växter HB och LRF. Trådrullarblecket underhåller med brunnsmusik. Tiderna är 10 - 15.
 Tänk så´n tur vi haft med vädret! Mellan två regndagar kom den undergörande solen fram i full kraft. Tillställningen kunde bara bli bra. Alla förhandsmeddelade utbud fanns med, kakorna var helt perfekta med sin smörsmak och gick även åt som smör i solsken. Musiken, besökarna; allt var till belåtenhet! Huvudarrangörerna Grenna Hembygdsförening gladde sig åt ännu ett lyckat evenemang.