25 Januari 2009 - Årsmöte
Grenna Hembygdsförening har vanligtvis sitt årsmöte på Gränna stads födelsedag, d.v.s. 24 januari. Eftersom det datumet är en lördag, kolliderar årsmötet med Cabarevyföreningens föreställning, vilket inte blir så bra för varken dem eller hembygdsföreningen. Därför beslöt vi flytta till söndagen den 25 kl 15. Ett Solvarv i Gränna finns då med största säkerhet färdigt och kan avhämtas en timme före årsmötet, alltså kl 14. 150 kronor kostar årsboken inklusive medlemskap och gratis inträde till Grenna Museum.
Välkomna till Grenna Kulturgård med ingång från torget. Muciserande gränna- och visingsöborna Staffan Hermansson, Christer Claesson, Pelle Brandt och Carl-Johan Fong underhåller på sitt fenomenala vis, i väntan på förhandlingarna. I Trappsalen delar vi så gemenskapen kring kaffe med ostaka, sylt och grädde.

Måndag, tisdag och onsdag förmiddag 10 - 13, eftermiddagarna måndag, tisdag 16 - 18, är Franckska Gården bemmanad för att lämna ut böcker och medlemskap om det fungerar bättre för er. Efter onsdagen packas och frankeras böckerna för distribution till dem som inte hämtat eller fått hämtat genom annan person. En kopp kaffe kan man dricka med oss i Franckska om man hinner.
Franckska Gården ligger i vinkel mot museet och är ett lågt gult hus.
 Årsmötet dagen efter Grännas födelsedag, blev synnerligen välbesökt. Under timmen före årsmötet lämnades ca 200 Ett Solvarv i Gränna 2009 ut, rykande färskt. Under samlingen i stora salen spelade kvällens gästunderhållare trevliga låtar; Christer Claesson dragspel, Pelle Brandt och Carl-Johan Fong fiol och Staffan Hermansson bas.

Årsmötet inleddes på traditionellt vis med Smålandssången unisont. Ordförande Inger Andersson gjorde en tillbakablick från året och nämnde om att Amalia Eriksson för exakt 150 år sedan fick sina rättigheter att utöva sockerbagarens yrke. Hon nämnde också att föreningsägda Oscarshöjd renoverats ordentligt för ganska stor slant och att Ett Solvarv i Gränna, är en viktig del i Grenna Hembygdsförenings arbete, med mycket stor betydelse och anledning till stort medlemsantal; ca 920 medlemsfamiljer vid årsskiftet.

Till ordförande att leda årsmötesförhandlingarna valdes ordförande Inger Andersson. Som sekreterare för mötet valdes Annika Dahlberg.

Mötet klubbades som stadgeenligt utlyst.

Verksamhetsberättelsen finns på sid 164 ff i årsboken.

Kassaredovisning skedde varvid revisorerna föreslog ansvarsfrihet för styrelse och kassör, vilket årsmötet klart beviljade.

Till ordförande efter Inger Andersson som avsagt sig fortsatt ledarskap, valdes Patricia Hallman, 35 år och boende i Gränna sedan 5 år tillbaka. Hon är mycket intresserad av historia.

Ordinarie ledamöter som omvaldes för två år är följande: Jan Gumælius, Bertil Kjellström, Mats Gustafsson, Tore Johannesson.

Till suppleanter för två år omvaldes Ann-Kristin Larsson.

Styrelsens utseende är följande: Patricia Hallman, Annika Dahlberg, Jan Gumælius, Mats Gustafsson, Kerstin Isaksson, Tore Johannesson, Bertil Kjellström, Lars Petersson, och Rolf Pettersson med Ann-Kristin Larsson och Karl-Axel Skoglund som ersättare.

Till revisorer för ett år omvaldes Camilla Strand sammankallande och Maria Ohlén Lago som ordinarie, samt Ronny Harmansson som ersättare.

Val av ombud till årsmöte med Jönköpings läns Hembygdsförbund valdes Patricia Hallman och Annika Dahlberg.

Till att ersätta Inger Andersson i styrelsen för Stiftelsen Grenna Museum valdes Patricia Hallman.

Valberedningen omvaldes. Anita Johansson sammankallande, Olof Rendahl och Bertil Fong.

Årsavgiften för år 2010 beslöts oförändrad 150 kronor, enligt förslag från styrelsen.

Kommande års program fick därefter en kort presentation.

Tack uttalades till egna styrelsen, personal i Grenna Kulturgård, ständigt med servering behjälpliga kvinnor, bagerskor och alla andra som räcker hjälpande hand, samt till alla medlemmar som troget besöker hembygdsaftnar, köper lotter mm. Särskilt tack riktades till Karl-Axel Skoglund för arbetet med solvarvet.

Nyvalda ordföranden Patricia Hallman hälsades välkommen med en bok om Gränna och hon gjorde en kort presentation av sig själv.

Inbjudan till samkväm vid ostkaka och kaffe, gjordes.
Inger Andersson tackade för sina åtta år som ordförande och konstaterade att de varit mycket roliga och stimulerats av alla glada tillrop. Ett kort sammandrag från de åtta åren gjordes och förhoppning uttalades om att fortsatt nitiskt arbete i hembygdsanda skall fortsätta.

Övriga frågor: Jan Gumælius överraskade storligen avgående ordförande samt Lars Petersson, med att överlämna blomsterbukett samt plakett och Hedersmedlemskap i Grenna Hembygdsförening.

Ordföranden i Stiftelsen Grenna Museum, höll tacktal till Inger Andersson och museichef Håkan Jorikson överlämnade blommor.
Inga övriga frågor förelåg.

Mötet förklarades avslutat.

Efter samkvämet som ägde rum i Trappsalen, sjöngs avslutningsvis Nationalsången.
***************************************************************************
Inger Andersson passar här på tillfället att till alla er som läser hemsidan, medlemmar eller inte medlemmar, rikta ett TACK för kontakter och positiva hälsningar under gångna år som jag som ordförande och ansvarig för evenemangssidan fått mottaga!