03 Maj 2009 - Röttledagen
Då våren är som vackrast och allas blickar är vända framåt den kommande säsongen, öppnar Rasmus kvarn för malning och museet och hembygdsföreningen hälsar välkommmen till en eftermiddag i det vackra Röttle klockan 14.00-17.00.

- Kvarnvisning och malning i Rasmus kvarn.
- Kulturvandring klockan 14.00 och 15.30, utgår från stora parkeringen.
- "Rasmuslagg" vid kvarnen.
- Kaffeservering i Krogen.

Välkomna!

Arr: Grenna Museum, Grenna Hembygdsförening och Röttle Byalag

Fri entré till kvarnen och kulturvandringarna.

Det visade sig bli en strålande vårdag ute i ljuvliga Röttle! Inne i Rasmuskvarn dunkade kvarnhjulen och vi besökare fick en inblick i ett gammalt yrke, hantverk och en del av vår historia som vi måste bevara. Att endast få lyssna till kvarhjulets lugnande dunkande gav oss ett stycke "ljudhistoria". Besökarna kom i en strid ström under hela dagen och kvarnen var välbesökt. Många gick därifrån med en eller flera påsar med stenmalt Röttlemjöl.

Precis utanför kvarnen fanns det möjlighet till att köpa sig en Rasmuslagg och ett glas äppelmust. Ulla Rendahl och Inger Andresson gjord ett enastående arbete då de stekte hundratals utsökta laggar. Det var mycket uppskattat av gästerna.

Röttlekrog höll även de öppet och där fanns det möjlighet till en stunds fika och vila i en miljö som berättar sin egen unika historia.
Länsstyrelsen fanns på plats och visade Östra Vätterbranternas unika flora och djurliv.