09 Mars 2011 - Hembygdsafton
Grenna Hembygdsförening inbjuder till hembygdsafton i Missonskyrkan
onsdagen 9 mars kl. 19.00
Anders Gustafsson kommer till Gränna och visar film från 1940-talet.
Han är son till Osse Gustafsson, tidigare fotograf och välkänd Grännaprofil.
Innan sin pensionering arbetade Anders som utbildare vid Tandläkarhögskolan i Stockholm. På somrarna kan han ses vid sitt sommarboende vid Bunnström.

Filmerna är från beredskapsåren och många välkända ansikten kommer upp på filmduken, bl.a. Läkarhustrun Karin Nordmark och den stränga läraren Bertil Ander.
Sten Roman kan ses på skidtur och Evald Kjellström som drev Grännas varuhus, där i stort sett allt fanns att köpa, glimtar förbi.

Kaffeservering och lotterier blir det i vanlig ordning och många kära återseenden och nya bekantskaper. Hembygdsföreningen hoppas att såväl gamla som nya Grännabor ska känna sig välkomna.

Gränna Missionskyrka
Brahegatan 54

OBS att vi har bytt lokal
från Kulturgården till
Missionskyrkan

Grenna Hembygdsförening hade bjudit in till hembygdsafton i Missionskyrkan i onsdags kväll. Inte mindre än 160 personer slöt upp för att få ta del av Osse Gustafssons filmer från 1940.
Vi fick vara med om landstormsövningen i januari som samtidigt var en manifestation för vårt grannland Finland. I skidspåren syntes kända ansikten klädda i allehanda klädsel, allt från golfbyxor till grårock med hatt och slips.

Osse Gustafssons son Anders berättade med inlevelse och flikade in med en och annan rolig episod medan Karl-Axel Skoglund hanterade filmprojektorn. Von Otter och Olof Rendahl ville gärna också tillägga ett och annat.
Många av 40-talsbarnen hade hittat hit denna kväll.

Luftskyddsvärnet höll brandövning 10 nov. på Gränna Torg där lottorna deltog aktivt. Grenna Brandkår visade också prov på mer avancerat släckningsarbete med dåtidens hjälpmedel.

Vi fick också se glimtar från nationaldagsfirande med marsch på Brahegatan. På den tiden firade man hela dagen. Gudstjänst i kyrkan vid tretiden och sedan fortsatt firande vid Röttlegården på Grännaberget.

Inger Andersson läste för oss ur sparade nummer av Grenna Tidning från den här tiden för att göra det hela ännu mer intressant.

Efter filmvisningen avtackades Anders av vice ordförande Lars Pettersson med läckerheter från Gränna och kaffe serverades.
Det var extra roligt att se att så många nya ansikten hade kommit.