03 Mars 2012 - Museets utställning, Grenna Hembygdsförening 100-år

Officiell invigning kl.11.00 av Museets utställning, Grenna Hembygdsförening 100-år.

Den 3 mars öppnar museet sin utställning om Grenna Hembygdsförening 100-år med anledning av jubileumsåret. Det hålls högtidlig och officiell invigning kl.11.00. Drabanter, mingel och möjlighet att se utställningen med de gamla föremål som har plockats fram ur gömmorna. Speciellt utvalda föremål kommer att presenteras av representanter från Hembygdsföreningen.

Utställningen ”Insamlat av Hembygdsföreningen under 100 år”
Med invigning av utställningen ”Insamlat under 100 år” gjorde Gränna Museum en storslagen uppvaktning till 100-åringen. Utställningen lovordas av hela styrelsen. Den här dagen var museet välfyllt av besökare och det minglades runt. Flera representanter från föreningen hade fått välja ut varsitt speciellt föremål och sedan göra en redogörelse av detta. Lennart Ladåker valde en tavla föreställande Blinde Janne och en fiol byggd av en samtida fiolbyggare. Patricia Hallman valde Calla Sundbecks fotografier och Inger Andersson en handskriven receptbok av Ida Eriksson, dotter till välkända Amalia Eriksson. Karl-Axel Skoglund hade valt en antik cykel och Lars Petersson en vagn från Granlunds vagnfabrik. Slutligen hade Håkan Joriksson valt en stenkvarn med utsökt design funnen i en fastighet utmed Brahegatan med okänt ursprung. Mari Lundberg som sammanställt utställningen fick varma applåder för sitt fantastiska arbete och besökarna kunde avnjuta flera kaksorter som Inger Andersson bakat upp just från Idas receptbok.