08 September 2012 - Hjulångaren Eric Nordevall på besök

På Lördag kommer Hjulångaren Eric Nordevall II till Gränna Hamn. Båten är en replik av orginalet som byggdes 1836 och som sjönk 20 år senare utanför ön Jungfrun. Peter Almfelt som är kapten på båten beräknar ankomsttiden till ca:13.15.
Grenna Hembygdsförenings välkomstkommité av drabanter och Greven Per Brahe i egen hög person kommer att hälsa välkommen.
Gränna båtklubb eskorterar Hjulångaren till hamn.

Läs om fartygen här på http://sv.wikipedia.org/wiki/Eric_Nordevall_(fartyg)

Hembygdsföreningens 4 Drabanter hade slutit upp kring greve Per Brahe för att välkomsthälsa Hjulångaren Eric Nordevall II. Knappt tusen personer hade sökt sig till hamnen denna solskensdag och stämmningen var på topp när hjulångaren slutligen la till och relingen sköts ut. Ordförande Lennart Ladåker tillika en utav drabanterna för dagen blåste fanfar och ropade ut till folket att nu skulle Greven själv hålla välkomsttal. Hans-Erik Lugn i skepnad av Greve Per Brahe höll ett myndigt och välkomnande anförande och han kunde minsann inte komma ihåg att någon hjulångare tidigare hade lagt till i Gränna hamn. De övriga Drabanterna voro Lars Pettersson, Mats Gustafsson och Bertil Fong.

Filer:
Drabanter.pdf (839 kB)