08 December 2013 - Julstök på Grenna Museum

-traditionell julmarknad

Här får du möta lokala hantverkare som visar och säljer sina produkter. Det kommer finnas både hantverk och ätbart...

Gör ett besök i Franckska gården och upplev gammeldags jul. Där möter ni tomten som tar emot önskelistor och Fröken Franck själv. Kanske får vi även i år möta tant Amalia, ni vet hon med polkagrisarna.

Vi hoppas att julstämningen infinner sig och ger en fin start på julen.

Julmarknaden äger rum inne på Grenna Museum och som vanligt har vi fri entré.

Hembygdsföreningen säljer som vanligt lotterier i entrén till museet.
 Julstöket den 8 december. Hembygdsföreningen fanns som vanligt på plats i museets entré med Kerstin Isaksson och Bibi Gumaelius, som lotteriförsäljare, ibland avbytta av våra tjusiga drabanter: Bertil Kjellström, Mats Gustafsson och Olof Rendahl. Nytt för i år var att Hembygdsföreningen erbjudits att använda sig av de tomma lokalerna i Franckska gården. Här var uppdukade två julbord. Det första julbordet hänförde sig till tidigt 1900-tal och det som drog till sig den största uppmärksamheten var ca 100 år äldre. Där fanns Fröken Valborg Francks trojänarinna Augusta gestaltad av Inger Andersson och på det bordet fanns ett grishuvud, en stånga för juldrickat och brännvinsflaska. Inger, som bidraget med både sitt kunnande och så gott som alla tillbehör både när det gällde mat och husgeråd, berättade med stor inlevelse hur det var i stugorna för ca 200 år sedan. På plats fanns även vår egen Tomte, Jan Gumaelius med presenter till barnen, fröken Franck (Marianne Jonason), flera av hembygdsföreningens damer som tillverkat julgodis och sist men inte minst vår klippa Karl-Axel Skoglund som stod för försäljning av filmen ”Trådrullatåget”, torpkaror och honung.