23 Augusti 2014 - Gårdsfest på Grenna Kulturgård kl 10 - 14
Traditionen med en årlig gårdsfest på Grenna Kulturgård fortsätter. För Hembygdsföreningens del innebär det att vi även i år dukar upp ett välfyllt kakbord. Man kan köpa med kakor o bullar hem i påse men också passa på att ta en kopp kaffe med hur många kakor som helst! Vi står också för försäljning av Röttlemjöl och nyproducerad honung från Uppgränna. Vidare finns det möjlighet att köpa böcker, såväl den nyutgivna ”Barnet som ingen ville ha” av Jan-Erik Kjellberg som tidigare utgivna böcker, Solvarv och torpkartor. Dessutom finns det naturligtvis lotter med gott om vinster!

För ytterligare information om vad som händer på gården den här dagen hänvisar vi till annonsering på affischtavlor och i Jönköpings-Posten den 16 augusti.
 Gårdsfesten på Grenna Kulturgård med Grenna Hembygdsförening som en av arrangörerna brukar vara en tillställning i strålande sol. Så var det inte i år- hela förmiddagen regnade det rejält och först vid middagstid visade sig solen. Våra stöttepelare i föreningen hade redan dagen innan förberett så att tälten fanns på plats för att kunna resas på lördagsmorgonen. Tack! Även i år kunde vi duka upp en fantastisk kakbuffé med hembakade kakor ”av den allra bästa sorten” som barnen i Bullerbyn sade när de skulle köpa falukorv! Stort Tack även till alla som bakat! Turistbyrån hade frågat oss om vi kunde servera kaffe med bröd till en bussresa från Hössna utanför Ulricehamn och det gjorde vi gärna. Personalen på museet servade med bord och stolar i Galleriet och där serverade vi drygt 40 personer redan kl 10 på förmiddagen. Vi kunde sedan använda borden hela dagen och många slog sig ner för att dricka kaffe och smaka på bullar och kakor. Som vanligt gick försäljningen utanför butiken strålande- det bröd som blev över skänktes till Gränna Äldreboende och deras eftermiddagskaffe. I Galleriet visades en utställning med olika grännakonstnärer från museets egna samlingar. Tack till Marie Lundberg som var ansvarig för detta fina urval! Övriga hyresgäster på gården hade naturligtvis också öppet och fick många besök. Hantverksföreningen som brukar hålla till ute på gården fick i år vara i sin lokal på andra våningen i Gårdshuset.