26 Augusti 2017 - Hembygdsdag Grännaberget
 Hembygdsdagen på Grännaberget den 26 augusti 2017 kl 13.00 – 16.00.
Hembygdsdagen genomfördes i strålande sol och med god tillströmning av besökande.
Dagen inleddes med att Olof Rendahl ringde i klocktornets klocka och ”A E Bolling” (Jan Gumaelius) hälsade alla välkomna. Därefter spelade ”Blinde Janne” (Carl-Johan Fong) skickligt på sin fiol och Ingrid Wetter-Johansson berättade Blinde Jannes historia.
Ett persongalleri med kända grännabor från förr presenterade sig från scenen. Det var ” Kapten Mörner” (Håkan Jorikson), ”AE Bolling” (Jan Gumaelius), ”Fröken Franck” (Marianne Jonason), ”Amalia” (Bibbi Gumaelius), ”Viktor Fong” (Bertil Fong), och ”Malte Liewen Stierngranat” (Håkan Bjellebeck).
Ett mycket uppskattat inslag!
I bodarna kunde man köpa hembakat bröd och spela på choklad/polkagris-hjul och Ravelsmarks gård sålde färska grönskaker. Allt hade en strykande åtgång!
På Röttlegårdens innergård kunde besökarna handla hembygdsföreningens böcker, kartor och filmer samt pröva turen genom att köpa lotter.
Många var de som njöt av en fika i Kaffestugan, tittade på det duktiga folkdanslaget från Tranås eller lekte traditionella lekar med barnen.
Alla torp, boställen och gårdar samt vagnmuséet och Lotta Långs stuga var öppna för intresserade besökare.
Det blev en mycket trevlig och gemytlig dag och förhoppningsvis kan vi fortsätta föra traditionen vidare och fira hembygdsdag på Grännaberget åren som kommer.