15 November 2017 - Sture Käll berättar:
Biodlare och Honungsbin i Gränna

Klicka på PDF-filen så ser du affischen för arrangemanget.
 Hembygdsaftonen 15 november 2017
Sture Käll berättar om biodlare och honungsbin i Gränna.
Gränna Biodlarförening bildades 1917 och firar i år 100 år. Ordföranden Sture Käll berättade att antalet medlemmar i Gränna biodlarförening har varit varierande och för ca 10 år sedan var antalet medlemmar endast 15 personer. Idag är det en livaktig förening med 62 medlemmar. Föreningen har startat nybörjarkurser för biodlare och har också ordnat en bigård där medlemmarna sommartid träffas en gång i veckan och umgås samtidigt som man sköter om sina bisamhällen och lär av varandras erfarenheter. Ett antal familjer som Sture berättade om har varit medlemmar i Gränna Biodlarförening i flera generationer.
Sture berättade vidare om bisamhällets utveckling under året. Från våren när temperaturen når +11 grader C och bina flyger ut och ny säsong påbörjas till september då honan avslutar sin äggläggning och bisamhället förbereder sig för övervintring.
En mycket intressant kväll som avslutades med att kaffegruppen serverade kaffe, smörgås och hembakad kaka till ett 30-tal besökare.
 Filer:
20171115ha Sture Käll.pdf (55 kB)